דף הבית » איך מתמודדים עם אלימות במשפחה במסגרת גירושין?
תוכן שיווקי

איך מתמודדים עם אלימות במשפחה במסגרת גירושין?

קרדיט תמונה FREEPIK

במקרים רבים של אלימות במשפחה, קיימת תלות של קורבן האלימות בבן הזוג האלים. נשים רבות חוששות להתגרש מבן הזוג האלים בשל הפחד לאבד הכל.

אלימות במשפחה , בין אם מדובר באלימות פיזית ובין אם מדובר באלימות מילולית או אלימות נפשית, היא מסוכנת ביותר ועשויה להידרדר מרגע לרגע. לכן, על אף החשש הגדול, גירושין מבן זוג אלים הם הכרחיים ומהווים צעד ראשון בשיקום חייך.

מה ומלץ לעשות במקרה של אלימות במשפחה במסגרת הגירושין , האם בכלל אלימות מהווה עילה לגירושין ומה כולל צו להרחקת בן זוג? כל התשובות במאמר שלפניכם.

האם אלימות במשפחה מהווה עילה לגירושין?

אלימות במשפחה אכן מהווה עילה לגירושין, וזאת בהתאם למשפט העברי הקובע עילות גירושין ספציפיות, במסגרתו אלימות במשפחה היא אסורה ומהווה סיבה מוצדקת למתן גט.

אך חשוב לציין שהאלימות המדוברת במקרים כאלו היא אלימות פיזית. אישה המגישה תביעת גירושין וטוענת לאלימות פיזית מצד בן זוגה, נדרשת להוכיח זאת באמצעות תיעוד רפואי, עדי ראייה וכדומה.

המצב עשוי להיות שונה כאשר מדובר על סוגים אחרים של אלימות, כפי שיפורטו בהמשך.

האם כל סוג של אלימות במשפחה מהווה עילה למתן גט?

ככלל, כל סוג של אלימות במשפחה מהווה עילה למתן גט, אולם התנאים בהם יינתן הגט שונים בין סוג אלימות אחד לאחר.

  1. אלימות פיזית – כפי שצוין קודם, אלימות פיזית אכן מהווה עילה למתן גט שכן מובילה לסכנת חיים.

במקרה בו בעל מסרב לתת גט לאשתו על אף שהוכח כי נהג כלפיה באלימות פיזית, בית הדין הרבני עשוי לחייב בגט או לכפות גט על הבעל.  

  • אלימות מילולית – אלימות מילולית עשויה להיות מסוכנת בדיוק כמו אלימות פיזית, שכן היא עשויה לגרום לנזקים נפשיים חמורים במיוחד. אלימות מילולית עשויה לעלות לכדי איומים ולעורר פחד של ממש.

אלימות מילולית אכן עשויה להיחשב כעילה למתן גט, אולם רק כאשר האלימות המילולית נעשתה בפני רבים. גם במקרה דנן, נדרש להוכיח את האלימות המילולית באמצעות ראיות שונות.

  • אלימות מינית – אלימות מינית אכן עשויה להוות עילה לגירושין שכן בית הדין הרבני רואה באלימות מינית כחלק מאלימות פיזית.

מה כדאי לעשות במקרה של אלימות במשפחה במסגרת הגירושין?

במקרה של אלימות במשפחה שהובילה לגירושין או אלימות שממשיכה במהלך הגירושין, ישנם מספר צעדים שכדאי לנקוט בהם על מנת לצמצם את הפגיעה ולטפל בעניין.

ראשית, יש לדווח למשטרה על האלימות שמתרחשת. בין אם מדובר באלימות פיזית, מילולית או מינית, הצעד הראשון הוא לדווח ולספר אודות האלימות שחוויתם.

לאחר הגשת תלונה במשטרה, לרוב תפתח חקירה כנגד הצד הפוגע, אך במידה שאין ראיות מספקות הצד הפוגע ישוחרר לביתו. לכן, כדאי לפנות למשפחה או חברים על מנת שיסייעו לכם להתרחק מהאדם שפגע בכם.

שנית, במידה שעדיין לא שכרתם את שירותיו של עורך דין לענייני משפחה, מומלץ לעשות כן על מנת שהאלימות שהופעלה כלפיכם תקבל משקל ראוי בהליכי הגירושין.

לטענות הנוגעות לאלימות במשפחה עשויות להיות בעלות השפעה רבה על הוצאה המשפטית כמו גם על ענייני משמורת.

שלישית, מומלץ לפנות לגורמים נוספים לקבלת סיוע בעניין, כגון גופים המעניקים סיוע נפשי באופן מקצועי ובמקרים שהנדרשים גם פנייה למקלטים לנשים שחוו אלימות במשפחה.

הגשת בקשה לבית המשפט להרחקת בן זוג במהלך גירושין

במהלך הגירושין, ובמידה שקיים חשש כי יש סכנה ממשית לצד שנפגע מאלימות במשפחה, כי בן הזוג האלים ייפגע בו או במשפחתו, ניתן להגיש לבית המשפט בקשה לקבלת צו הרחקה לבן הזוג.

הרחקת בן זוג כוללת מספר איסורים שמטרתם להבטיח את ביטחון הצד הנפגע.

צו ההרחקה כולל הרחקה מדירת המגורים, הרחקה ממקום העבודה של הצד הנפגע מאלימות, הרחקה מהילדים של בני הזוג בהתאם להגבלות שקבע בית המשפט, הטלת איסור ליצור קשר בכל דרך שהיא עם בן הזוג, הפקדת נשק שנושא בן הזוג המורחק ועוד.

לסיכום, אלימות במשפחה היא נושא כואב ורגיש ביותר. על מנת לטפל במקרה של אלימות במשפחה במסגרת גירושין, חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים שיסייעו לך וידריכו אותך כיצד לפעול.

כדאי לפנות לעורך דין לענייניי משפחה המנוסה במקרי אלימות במשפחה, שכן מדובר בעורך דין שיודע כיצד לגשת לנושא ויוודא שמיצית את כלל זכויותיך בהליך הגירושין.

קרדיט תמונה FREEPIK