דף הבית » האם התמכרות היא עילה להקלה בעונש על עבירות פליליות?
תוכן שיווקי

האם התמכרות היא עילה להקלה בעונש על עבירות פליליות?

קרדיט תמונה FREEPIK

חלק ניכר מהעבירות הפליליות המתבצעות מדי שנה בישראל, קשורות באופן הדוק להתמכרויות והתנהגויות כפייתיות. לא פעם, האדם המכור עשוי למצוא עצמנו מנהל תיק פלילי. בין אם בוצע פשע על מנת להשיג כסף לרכישת הסם או אם מדובר בעבירות שבוצעו תחת השפעה או אפילו אם מדובר בפשעים הקשורים להימורים או התנהגות מינית כפייתית, הקשר בין עבריינות והתמכרות הינו מובהק. גם כשזה מגיע למערכת המשפט, ההתמודדות עם התמכרות עשויה להשפיע באופן ניכר על ניהול התיק. כאן, מסביר צוות רטורנו כיצד בא הדבר לידי ביטוי.

ההתמכרות כגורם בהתנהגות פלילית

האופי הכפייתי של ההתמכרות יכול לגרום לאנשים לבצע עבירות רק כדי להבטיח שהשימוש שלהם במושא ההתמכרות לא יופרע וכדי להבטיח גישה מתמדת אליו. אל רטורנומגיעים מדי שנה מכורים רבים אשר פנו לקבל עזרה לאחר שהוגש נגדם כתב אישום על עבירות פליליות. תוכניות הטיפול מאפשרות לאדם המכור להבין את גורמי הבסיס שבלב ההתמכרות, לקדם החלמה ולקבל סיוע בניהול התיק, ככל שקיים רצון כנה ואמיתי לעשות שינוי.

כיצד מתייחסת מערכת המשפט להתמכרויות?

במערכת המשפט, התמכרות יכולה להיחשב כנסיבה מקלה בעת מתן גזר הדין. המשמעות היא שאם אדם מבצע פשע כשהוא מנהל התמכרות, בית המשפט רשאי לקחת בחשבון את התמכרותו בקביעת חומרת העונש. עם זאת, המידה שבה ההתמכרות משפיעה על גזר הדין עשויה להשתנות בהתאם לנסיבות המקרה. ככל שמדובר בעבירה חמורה, ייתכן שלהתמכרות לא תהיה משקל משמעותי. כמובן שכדי להבטיח שבית המשפט אכן ייטה להקלה, על האדם המכור להביע נכונות לטפל בהתמכרות ולבצע צעדים יזומים כדי לקבל מענה. פנייה למרכז גמילה פרטי מאפשר לעבור את הגמילה בסביבה תומכת ולקבל תוכנית מקיפה ויעילה לניהול ההתמכרות. רטורנו נחשבת כיום לאחד מהמרכזים היעילים בישראל המלווה מכורים רבים במסע אל עבר החופש ואורח החיים הבריא והמאוזן.

האם פנייה לרטורנו יכולה לסייע בהליך המשפטי?

התוכניות של רטורנו יכולות להשפיע באופן ניכר בהליכים משפטיים. המשתתפות באופן פעיל בתוכנית שיקום ברטורנו תראה לבית המשפט כי הנאשם אכן מחויב לטפל בהתמכרותו ולבצע שינויים חיוביים. התחייבות זו יכולה להוות גורם משכנע בהפחתת העונש, שכן היא מעידה על סיכון נמוך יותר לרצידיביזם. כלומר, לחזרה על העבירות הללו בעתיד. צעירים רבים שהגיעו לרטורנו בצווי בתי משפט או בחלופות מעצר וסיימו בהצלחה את תהליך הטיפול, צה”ל גייס אותם ליחידות קרביות לאחר שרטורנו הצליחה לשכנע את צה”ל לא להתייחס לתיקים הפליליים שבגינם הגיעו לטיפול. כיום יש קצינים רבים ולוחמים בוגרי רטורנו שהגיעו אלינו דרך בתי המשפט. כאן, אמנם, חשוב להדגיש שוב כי רטורנו לא תשתף פעולה עם כל ניסיון להונות את מערכת המשפט ותלווה אך ורק אדם המחויב לתהליך הגמילה באופן כנה.

כפי שבחנו כאן, ניתן לראות כי התמכרות יכולה להוות גורם להפחתת העונש בגין עבירה פלילית, אך השפעתה משתנה בהתאם לנסיבות המקרה ולנכונותו של האדם לקבל עזרה. אנו ברטורנו מחויבים להעניק לך כתף תומכת בתקופה מורכבת זו ולסייע לך לשבור את מעגל ההתמכרות ולסלול את הדרך אל עבר חיים חדשים.