דף הבית » השפעות רגשיות ונפשיות של גירושין על ילדים
תוכן שיווקי

השפעות רגשיות ונפשיות של גירושין על ילדים

קרדיט תמונה FREEPIK

המשפחה היא המסגרת הבסיסית הבטוחה והיציבה ביותר עבור ילדים. כאשר מסגרת זו מתערערת, עשויות להיות לכך השלכות רגשיות ונפשיות חמורות ביותר.

כך, פירוק התא המשפחתי בדרך כלל יוצר קושי גדול עבור הילדים, וחשוב לדעת כיצד להתגרש נכון על מנת למנוע את התפתחותן של בעיות נפשיות, התנהגותיות ורגשיות בקרב ילדים.

התוכן המשפטי שלפניכם יסייע לכם להבין טוב יותר מהן ההשלכות של הגירושין על ילדים וכיצד ניתן לצמצם את השפעת הגירושין על התנהגותם של הילדים.

כיצד עשויים להשפיע הגירושין על ילדים?

ישנן מספר השפעות אפשרויות של הגירושין על ילדים, שעשויות לבוא לידי ביטוי באופן שונה בין מקרה למקרה:

  1. השפעת הגירושין על התנהגות הילדים – עו”ד איתן ליפסקר מסביר כי קיים קשר ישיר בין אופי הליך הגירושין, לבין התפתחות של בעיות התנהגות בקרב ילדים.

הליך גירושין הכולל ריבים, מלחמות וסכסוכים בלתי נפסקים, עשוי להוביל להתנהגות חריגה של הילדים באופן בו הילד עלול להפוך תוקפני יותר, כועס יותר ולסבול מדיכאון.

  • השפעות רגשיות של הגירושין על הילדים – ילדים להורים שהתגרשו בהליך שכלל סכסוכים בעוצמה גבוהה, נמצאו ככאלה שחשים בדידות ועצב ברמה גבוהה, בעלי פחד מנטישה ודחייה, חוסר יכולת לפתח מערכת יחסים מתמשכת ויציבה ועוד.
  • השפעת הגירושין על הישגים עתידיים – מספר מחקרים שנערכו בנושא מצאו כי ילדים שהוריהם גרושים הינם בעלי סיכוי גבוה יותר שלא לסיים את הלימודים בבית הספר, ובעלי סיכוי נמוך לרכוש תארים והשכלה גבוהה.

בנוסף, נמצא כי רמת ההכנסה שלהם עשויה להיות נמוכה יותר בהשוואה לילדים שהוריהם נשואים.

האם גיל הילדים קשור להתמודדות שלהם עם הגירושין?

גיל הילדים אכן קשור לאופן ההתמודדות שלהם עם הגירושין של הוריהם ואופן בו יגיבו הילדים לבשורה. אולם עם זאת, לא ניתן לומר כי יש גיל  מסוים בו הגירושין קלים יותר עבור הילדים.

העניין הוא, להתאים את האופן בו ההורים מנהלים את הליך הגירושין לגיל הילדים.

נדרש לבחון כיצד הילדים מתמודדים עם הסיטואציה והאם תגובתם טבעית ביחס לגילם או שמדובר בתגובה חריגה שדורשת התייחסות מיוחדת.

כך למשל, ילדים בגילאי 9-12 עשויים להתמודד עם הגירושין בדרך של הכחשה והדחקה, ובמקרים כאלו יש להתייחס באופן מיוחד לתגובת הילד ולנקוט בצעדים על מנת לסייע לו להסתגל למציאות החדשה.

לעומת זאת, הקושי שחווים מתבגרים בעת גירושין של הוריהם עשוי להתבטא בדרך של שימוש בסמים ואלכוהול, קשיים חברתיים או לימודיים והחצנה התנהגותית כללית.

כיצד ניתן למנוע השפעות שליליות של הגירושין על הילדים?

פירוק התא המשפחתי תמיד יהיה כרוך בעצב מסוים של הילדים ובקושי להתמודד עם המציאות החדשה. אך למרות זאת, ניתן לצמצם את ההשפעות השליליות של הגירושין על הילדים, וזאת על ידי גירושין בהסכמה.

בני זוג שמתגרשים בהסכמה ועורכים הסכם גירושין, חוסכים הליכים משפטיים הכוללים מלחמות ומאבקים מיותרים, עשויים להפחית את המתח והחרדה שחווים הילדים בעקבות הגירושין, וכך לצמצם את ההשפעות השליליות של הגירושין על הילדים.

כך, ההורים יכולים להבטיח מסגרת יציבה ובטוחה עבור הילדים על אף פירוק הנישואין, ולוודא כי הילדים מתמודדים עם הגירושין באופן בריא.

האם ילדים להורים גרושים נוטים להתגרש יותר?

אכן, מחקרים שנערכו לאורך השנים מראים כי ילדים להורים גרושים נוטים להתגרש יותר. כלומר, ילד שהוריו התגרשו הוא בעל סיכוי גבוה יותר להתגרש בעצמו בהשוואה לילד שהוריו נשואים.

בנוסף לכך, ילדים להורים גרושים לא רק בעלי סיכוי גבוה יותר להתגרש בעצמם, אלא הם גם מתקשים ליצור מערכת יחסים ארוכת טווח.

הסבר אפשרי לנתון זה, מתייחס לעובדה שבעת פירוק המסגרת המשפחתית היציבה, מתערער אמונו של הילד בזוגיות יציבה וארוכת טווח, באופן בו הוא יתקשה לפתח זוגיות כזו בעצמו.

לסיכום, באופן טבעי הליך גירושין יוצר קושי מסוים עבור בני הבית, שכן פתאום המציאות לא כפי שהייתה עד כה.

אך חשוב להבין כי ההשפעה של הגירושין על הילדים עשויה להיות הרסנית ביותר, ולכן יש לעשות זאת באופן שיבטיח כי פירוק הנישואין לא יפגע בילדים בטווח הארוך.

כאשר מחליטים להתגרש, מומלץ לערוך הסכם גירושין ולפנות להליכי גישור וזאת על מנת למנוע מאבקים מיותרים ולוודא כי הנכם מתנהלים מול הילדים באופן הנכון ביותר.

קרדיט תמונה FREEPIK