דף הבית » למה חשוב להיעזר בעו”ס לבקשת אפוטרופסות בבית המשפט?
משפחה

למה חשוב להיעזר בעו”ס לבקשת אפוטרופסות בבית המשפט?

עירית רבינוביץ

מאת עירית רבינוביץ- עו”ס פרטית המתמחה בליווי בני הגיל השלישי ובעלת האתר קשישים מאושרים

לפי כשנה, קיבלתי פנייה מאדם בבקשה לקבלת חוות דעת שלי כע”וס פרטית לצורך מינויו לאפוטרופוס לאימו- אישה מבוגרת חסרת ישע, לאחר אירוע מוחי קשה, שגרם לה להיות משותקת בכל גופה וכמו כן, ללא יכולת לדבר- אפאזית. בחוות הדעת נדרשת בחינה של יכולת הטיפול של הבן באימו וכמו כן, בחינה של רמת המסוגלות  שלו לשמש של האם.

לצורך כתיבת הדו”ח, נפגשתי עם הבן ועם אחותו בביתה של אימם במרכז הארץ.

כאשר הגעתי הבן הראה לי את הבית ותנאי הנגישות הקיימים בו אחרי שיפוץ והתאמה למצבה של האם: מקלחת נגישה וחדר עם מיטה סיעודית. האם במרבית שעות היום שכובה במיטה, בשל השיתוק בכל גופה ולצד המיטה ניצב מנוף המסייע בהרמה והזזה שלה. במקרר היה אוכל והבית היה נראה נקי ומסודר. כבר מההסתכלות הזו, יכולתי להבין, שהאישה נמצאת בידיים טובות ומטופלת היטב.

בהמשך שוחחתי עם הבן ואחותו שסיפרו כי נכון לאותו היום, בית המשפט לענייני משפחה באזור מגוריהם, מינה באופן זמני עמותה חיצונית לאפוטרופסות גוף ורכוש לאימם. הבן, סיפר כי כחצי שנה ממועד הביקור שלי, צפוי להתקיים דיון נוסף בנושא האפוטרופסות על האם ועליו להוכיח לבית המשפט כי הוא ואחותו מסוגלים לשמש כאפוטרופוסים בלעדיים על אימם.

עוד סופרו לי כי לפני שהאם הפכה לסיעודית, היא חוותה מערכת יחסים אלימה עם אביהם, ניסתה כמה פעמים להתגרש ממנו, אך הוא לא הסכים לתת לה גט. כאשר היא הפכה לחסרת ישע, האב, פנה מיד לעורך דין ולרווחה בעיר מגוריהם, כדי לבקש להיות אפוטרופוס על אשתו. אותה העו”ס ברווחה שמשמשת גם כפקידת סעד לסדרי דין, שוחחה עם האב, שרצה להיות אפוטרופוס גוף ורכוש ובהמשך כאשר היא שוחחה עם הילדים  והבינה את עומק הסכסוך בינם לבין האב, היא המליצה לביהמ”ש לענייני משפחה למנות אפוטרופוס חיצוני לכל ענייניה של האם. בעקבות התסקיר של פקידת הסעד, בית המשפט בעיר מגוריהם, החליט למנות עמותה חיצונית לאפוטרופסות, שתשמש באופן זמני כאפוטרופוס בלעדי על האישה למשך שנה. וקבע כי לאחר שנה הדיון על האפוטרופסות יפתח שוב.

הבן סיפר לי כי כל ההחלטה הזו של בית המשפט, גרמה לו לאי נוחות גדולה ותסכול. משום שבמשך כל הזמן הזה עד המינוי ואחריו, היה זה הוא שטיפל במסירות באם, דאג לנגישות בבית מיד לאחר שקרה האירוע מוחי, דאג להחליף לה טיטולים ולקלח אותה באופן שוטף, בין היתר מפני שהמטפלת הישראלית שהייתה לאם מביטוח לאומי, לא הסכימה לעשות זאת בעצמה. הבת, ניסתה לחפש לאם עובדת זרה והגישה מסמכים לקבלת חוק סיעוד מביטוח לאומי. על האב סיפרו הילדים כי לא רק שהיה אלים כלפי אשתו ובעבר גם כלפי ילדיו, ומלבד העובדה שהעביר את אשתו לבית חולים כאשר נפלה וקיבלה את האירוע המוחי, הוא כלל לא דאג לשלומה ולרווחתה.

כתיבת דו”ח חוות דעת לקבלת אפוטרופסות

בעקבות המפגש והשיחה, התחלתי לאסוף נתונים ועדויות נוספות לכך שהבן ראוי לשמש כאפוטרופוס על גוף ורכוש לאימו. במהלך חצי השנה עד לדיון בבית המשפט, שוחחתי גם עם רופא המשפחה של האישה, שסיפר כי הבן שלה, היחיד שנמצא עימו בקשר. יודע בדיוק רב על מצבה הפיזי של האם ואילו תרופות היא לוקחת. הוא זה שמלווה אותה לטיפולים רפואיים. כמו כן, שוחחתי עם העו”ס בחברת הסיעוד אליה האם שייכת שאמרה לי כי הילדים הם אלו שנמצאים בקשר אינטנסיבי עימה ועם המטפלת הישראלית שכעת מגיעה לטפל באימם.

כמו כן, ניסיתי לשוחח עם האב, מספר פעמים, אך הוא לא ענה לי ואף ניתק את השיחה.

בינתיים, העמותה שמונתה ע”י בית המשפט לאפוטרופוסית על האישה, הייתה חייבת למצוא לה עובדת זרה, ולשמש כמעסיקה שלה בשיתוף עם חברת הסיעוד שהאישה עוד הייתה שייכת אליה. בשיחה שקיימתי עם העו”ז שמונתה ע”י העמותה, היא סיפרה כי הבן, מגיעה יום יום לבית אימו, עבר לגור  בבית לידה. וכי הוא ממשיך, לרחוץ אותה ולהחליף לה, למרות שיש אותה, מפני שהאם פשוט מתנגדת לכל אחד אחר שיעשה זאת עבורה מלבדו. בנוסף, הוא גם זה שעושה את הקניות ומשלם למטפלת הזרה את דמי הכיס. רוכש גם לה דברים שהיא צריכה למחייתה ודואג לכל מחסורה. המטפלת הזרה בפירוש העידה על כך, שהיא לא ראתה עוד באף משפחה בן כל כך מסור לטיפול באימו.

בנוסף לכך, הייתי בקשר עם עורך הדין המייצג את הבן ובסופו של דבר סיפקתי לו את העדויות שאספתי ואת הדו”ח הסוציאלי שהכנתי לאחר ששקללתי בתוכו את כל העדויות שאספתי. בדו”ח הגעתי למסקנה שהבן ואחותו הכי ראויים לשמש כאפוטרופוסים על גוף ורכוש של האם והמלצתי עליהם שישמשו כאפוטרופוסים בלעדיים לגוף ורכוש עבורה ביחד ולחוד.

דיון בבית המשפט בנושא העברת האפוטרופסות

כאשר נערך הדיון בביהמ”ש, עורך הדין מסר את הדו”ח שלי ואת העדויות שאספתי. מהדיון עלה כי השנה שנקבעה לטיפול העמותה כאפוטרופוסית חיצונית טרם הסתיימה ויש לתת לה לסיים את ימיה. בית המשפט ביקש לבחון את התפקוד של העמותה  ומסיבה זו כתבתי דו”ח נוסף המדגיש את התפקוד הלקוי של העמותה החיצונית באם, העמותה שלחה לעיתים  רחוקות נציג מטעמה לראות את  האישה בביתה. וכלל אינה מודעת למצבה הרפואי של האישה שעליה היא אפוטרופסית, הדבר היחיד שהעמותה עושה, הוא לגבות עמלה מידי חודש מהכנסתה של האישה ולהגיש דו”חות פרטה על הניהול הכלכלי שלהם בכספיה של האישה. הטיפול הפיזי וגם הכלכלי למעשה, מתבצעים כל העת ע”י הבן. וממומנים על ידו. גם בדו”ח השני כמובן ובלי כל ספק, המלצתי כי הבן ישמש כאפוטרופוס בלעדי על גוף ורכוש של אימו.

בית המשפט מתייחס בכובד ראש לדוחות כמו הדוחות שהצגתי ומחשיב אותם כעדות מומחה לכל דבר ועניין. אין בכלל ספק במקרה הזה כי לא נדרש טיפול מצד עמותה חיצונית וכולי תקווה כי האפוטרופוסות תעבור לבן בהקדם.

בקרוב יהיה דיון חדש על המקרה בבית המשפט ואני אוזמן אליו לתת עדות, נקווה שהבן יתמנה, כי לדעתי מגיע לאימו ולו.

במידה ויש צורך בטיפול במקרים דומים ויש צורך חוות דעת בנוגע למסוגלות לשמש כאפוטרופוס על הורה, ניתן לשכור את שירותיי. הדו”חות שלי מתקבלים בבתי משפט.

מוזמנים ליצור עימי קשר בשל כך לנייד- 0547758564. נתראה!