דף הבית » לקראת הדיון המחודש מחר על ‘חוק היבואנים’ בוועדת השרים לחקיקה
צרכנות

לקראת הדיון המחודש מחר על ‘חוק היבואנים’ בוועדת השרים לחקיקה

אוריאל לין. צילום יח"צ

איגוד לשכות המסחר: ההצעה להחזיר לחוק ההסדרים את ‘חוק היבואנים’  מוכיחה עד כמה המהפכה המשפטית מסכנת את כלכלת ישראל ועלולה למנוע כניסת גופים בינלאומיים לפעילות בארץ

הצעת ‘חוק היבואנים’ מחייבת יבואן, בענפי המזון והטואלטיקה, להפסיק מלייצג יצרנים אותם הוא מייצג כיום # אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: “פגיעה בזכויות הקניין ובחופש העיסוק של היבואנים הינה אור אדום ותמרור אזהרה לגופים הבינלאומיים – מדוע מוטב להם שלא להשקיע בישראל”

אחת הטענות המרכזיות של המגזר העסקי נגד הרפורמה המשפטית היא שגופים בינלאומיים יחששו מפעילות בשוק הישראלי, היות והם יהיו חשופים לגחמות הממשלה, מבלי שבית המשפט יוכל להגן עליהם. הדבר כבר הוביל להוצאת כספים מישראל, ולחשש מפגיעה בהמשך ההשקעות בשוק המקומי. על רקע זה, איגוד לשכות המסחר יוצא היום בחריפות נגד כוונת משרד הכלכלה להחזיר לחוק ההסדרים את ‘חוק היבואנים’ המפקיע, למעשה, מהיבואנים הגדולים במשק את הזכות להמשיך ולייצג חברות בינלאומיות ומותגים שונים. באיגוד לשכות המסחר טוענים כי מי שביקש הוכחה לכך שהרפורמה המשפטית תאפשר לממשלה לפגוע בחברות הפועלות במשק הישראלי קיבל אותה מהר מהצפוי. “עצוב לראות כי דווקא משרד הכלכלה מעלה הצעת חוק הפוגעת בזכויות הקניין הבסיסיות של חברות במשק ובכך הוא מאותת לחברות הבינלאומיות כיצד יראה המשק הישראלי לאחר השלמת הרפורמה” אומרים באיגוד.

כזכור, בפרק התחרות בחוק ההסדרים נכללו שורה של סעיפים שהטילו מגבלות שונות על יבואנים גדולים ובכלל זה איסור לייבא מספר מותגים מובילים, התערבות בהסכמים בין החברות הבינלאומיות והיבואנים המקומיים ועוד. בנייר עמדה שהוגש לאוצר טענו אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ועו”ד שלומי לויה, סמנכ”ל הרגולציה באיגוד, כי “התערבות המדינה בהסכמים וזכויות הקניין ייצר בעיות משפטיות וחוזיות מול ספקים ויצרנים בחו”ל  ועלול בסופו של דבר להביא דווקא לגל של עליות מחירים ולהיעלמותם של מותגים מובילים מהשוק הישראלי”. ואכן, משרד האוצר הבין את הבעייתיות בהפקעת רכושם של חלק מהיבואנים, והחקיקה הוסרה מחוק ההסדרים. כעת, משרד הכלכלה דורש להחזיר את המגבלות לחוק ההסדרים הקרוב, כאשר הנושא צפוי לעלות מחר שוב בוועדת השרים לענייני חקיקה.

“הצעה שעל פיה יבואן יפסיק לייצג יצרנים אותם הוא מייצג כיום היא שגויה מבחינת הנורמות החוקיות והמשפטיות הנוהגת במדינה ולא תעמוד במבחן בג”צ” אומר אוריאל לין. “היבואנים השיגו את הייצוג של יצרנים בחו”ל בדרך חוקית ולגיטימית ובתנאי תחרות חופשית. ייצוג זה כיום הוא חלק מרכושם. כפייה בחוק להפסיק ולייצג יצרנים אותם הם מייצגים היום משמעותה הפקעת רכוש והיא נוגדת את זכות הקניין שהוא כיום זכות חוקתית בישראל”. לדברי לין, כיום עומדת לזכותם של היבואנים, והגופים הבינלאומיים אותם הם מייצגים,  הזכות לקבל הגנה מבג”צ על הפגיעה הלא מידתית ברכושם. אולם אם הרפורמה המשפטית תעבור במתכונתה הנוכחית, זכות זו תילקח מהם. יוזמת משרד הכלכלה לפגוע בזכויות הקניין ובחופש העיסוק של היבואנים במשק מדליקה אור אדום בוהק ותמרור אזהרה לגופים הבינלאומיים – כשהרפורמה תעבור הממשלה תהיה חופשית לפגוע בחברות במשק  ובג”צ לא יוכל להגן עליהן מתריע לין.

באיגוד לשכות המסחר טוענים כי הרצון להפחית את יוקר המחיה הוא נכון בבסיסו, אולם  הגבלת ייצוג של יצרנים הוא מהלך, חסר תועלת הפוגע בעקרונות בסיס וספק אם יביא להוזלת מחירים. מהלך זה, טוענים באיגוד, עלול להביא דווקא לצמצום מספר היצרנים המיוצגים בישראל, כשהתוצאה הישירה תהיה עלייה ביוקר המחייה בישראל.

“לרשות התחרות יש כיום בחוק שפע הסמכויות לפעול מול מונופולים ולמנוע פגיעה בתחרות ואפילו לשלוט ברמת המחיר” אומר לין. “במקום לחוקק חוקים דרקוניים נוספים, מין הנכון להשתמש בסמכויות הקיימות על פי החוק”. במקום זאת, מציעים באיגוד ללכת בדרך הפוכה, להקל על יבוא מוצרים ולהביא לגידול במספר היצרנים המיוצגים בישראל. בדרך זו התחרות תגבר ונראה ירידה משמעותית ביוקר המחיה בישראל.