דף הבית » מעצר מנהלי – ההליך החריג שהפך לשגרה
תוכן שיווקי

מעצר מנהלי – ההליך החריג שהפך לשגרה

קרדיט תמונה: envato

מצב שבו נכלאים ללא כל אשמה ואפילו ללא משפט, מוזר ככל שהדבר יישמע, קיים בהחלט והוא ידוע בשם “מעצר מנהלי”. כיצד הליך כזה מסתדר עם שלטון החוק? עם זכויות אדם? האם ניתן לעשות משהו בנידון, בסיוע עורך דין? האם מי שעצור מנהלית יכול בכלל לקבל סיוע מעורך דין? על נושא מיוחד זה, אלה כמה הגדרות, הבהרות ונקודות מפתח חשובות:

צו מעצר מנהלי – האפשרות יוצאת הדופן

מעצר מנהלי איננו מאסר רגיל. המונח מאסר מתייחס לכליאה בעקבות החלטת בית משפט, אשר פוסק כי האדם אשם בדבר מה. אך הוצאת צו מעצר מנהלי, כאשר אין עדיין האשמות או משפט בכלל, עוסקת ב”מעצר” ולא מאסר. אלא שאין זה מעצר רגיל, אשר נועד למטרות כגון מניעת בריחה או מניעת שיבוש הליכי חקירה. כמו כן, מדובר בהליך מאוד יוצא דופן, חריף וחריג מבחינות רבות. בהתאם לכך, הוא מיושם רק בנסיבות מיוחדות, אם כי היקף המקרים האלה אינו מבוטל. בשונה ממעצר רגיל שהוא מוגבל בזמן ולרוב קצר יחסית, מעצר מנהלי ניתן להארכה שוב ושוב, למשך זמן רב מאוד.

מעצר מנהלי הגדרה ודרישות יסוד

לביצוע מעצר מנהלי הגדרה פשוטה למדי – מעצר שמבוצע מנהלית, מכוח החוק שנתאר בהמשך, בהחלטה של המוסמכים לכך. כל זאת כאמור, ללא צורך בהאשמה בביצוע פשע וללא הליכי משפט. הסמכות לקבוע שיש לעצור אדם במעצר מנהלי היא של שר הביטחון, אשר בסמכותו גם להאריך את המעצר. לרמטכ”ל סמכות דומה אך מצומצמת – לקבוע מעצר מנהלי ל-48 שעות. הסיבה לביצוע מעצר מנהלי, צריכה להיות סיכון בטחון המדינה. לאחר המעצר, חייבים להביא את העצור בתוך 48 שעות בפני שופט מחוזי. במידה והעציר לא מובא בפני שופט תוך 48 שעות, הרשויות חייבות לשחררו. אם המעצר יימשך, בכל שלושה חודשים חייבים לבחון מחדש את הצורך בהמשך המעצר.

מה זה מעצר מנהלי – בראייה רחבה יותר

מדובר אם כך בצעד מניעתי, אשר אמור להיות מבוצע כאמצעי הכרחי, מול סיכון ממשי ומיידי. אך מעבר להיבט החוקי גרידא של השאלה מה זה מעצר מנהלי, יש כאן גם נקודת מבט רחבה יותר מבחינה מוסרית. מאחר שמעצר מנהלי לא נקבע בעקבות הרשעה בביצוע עברה, הרי שזו בעצם, מבחינת החוק, מאסר של אדם חף מפשע. נזכיר, שעל פי העיקרון המקובל ברחבי העולם של “חזקת החפות”, אדם נחשב כחף מפשע כל עוד בית המשפט לא קבע שהוא אשם. 

מה ניתן לעשות?

כאשר העצור מובא במהלך שתי היממות הראשונות בפני שופט מחוזי, השופט רשאי לבטל את המעצר. זאת, במידה ומצליחים להוכיח שהמעצר לא התבצע באמת מסיבות ביטחוניות ומוצדקות. הדיונים אגב, הם במקרה של מעצר מנהלי בדלתיים סגורות. בהמשך, ניתן לערער לבית המשפט העליון. חשוב לציין, שהיקף המקרים בהם בית המשפט העליון מבטל מעצר מנהלי נמוך ביותר. עם זאת, ניתן, מומלץ וחשוב, למצוא עורך דין שייצג אתכם במצב כזה. יש עורכי דין שמתמחים בכך בכל אזור בארץ שבו תהיו, אם זה עורך דין פלילי בצפון או בכל אזור אחר.

מעצר מנהלי בישראל

מעצר מנהלי בישראל במצבו הנוכחי הוגדר כבר בשנת 1979, בחוק סמכויות שעת חירום. בשילוב העובדה שבישראל שורר “מצב חירום” מבחינה זו והוא לא בוטל עדיין, ניתן לבצע מעצרים על פי חוק הסמכויות לשעת חירום. החוק שהזכרנו מתייחס למעצר של אזרח ישראלי. אם מדובר על מעצר בגדה, באזורים שהם באחריות הצבא, ליכולת של השלטונות לבצע מעצר מסוג זה ישנו מקור משפטי אחר – צו 1651 בדבר “הוראות ביטחון יהודה ושומרון”.