דף הבית » אם אתם חובבי רשתות חברתיות, המדריך הזה בשבילכם!
תוכן שיווקי

אם אתם חובבי רשתות חברתיות, המדריך הזה בשבילכם!

קרדיט לתמונה Freepik

רשתות חברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. הן מאפשרות לנו לשתף עם החברים והמשפחה שלנו את הרגעים החשובים בחיינו, להתחבר עם אנשים חדשים ולקבל גישה למידע מכל העולם.

עם זאת, השימוש ברשתות החברתיות עלול גם לעורר בעיות חדשות, כגון פגיעה בפרטיות. אחת הבעיות הנפוצות ביותר היא צילום אדם ללא הסכמתו.

צילום אדם ללא הסכמתו יכול להיחשב כפגיעה בפרטיות, גם אם הוא נעשה במקום ציבורי. הדבר נכון במיוחד במקרים שבהם התמונה מוצגת באופן נסתר או תוך התעלמות מרצון האדם להימנע מהצילום.

הרשתות החברתיות מגבירות את הסיכון לפגיעה בפרטיות בשל מספר סיבות. ראשית, הן מאפשרות לנו לשתף תמונות עם קהל רחב מאוד, לעיתים קרובות ללא הגבלת זמן. שנית, הן הופכות את צילום תמונות לקל יותר מאי פעם, גם עבור אנשים שאינם מקצועיים. שלישית, הן מעודדות אותנו לשתף תמונות של עצמנו ושל אנשים אחרים, גם אם הם לא מודעים לכך. בעקבות הסיבות הללו, חשוב להיות מודעים לחוקים הנוגעים להגנת הפרטיות בעת צילום אנשים אחרים ברשתות החברתיות.

צילום אדם ללא הסכמתו

בעולם המודרני, שבו כולם מחזיקים במכשיר צילום דיגיטלי בכיסם, קל יותר מאי פעם לצלם תמונות של אנשים אחרים. עם זאת, חשוב לזכור כי צילום אדם ללא הסכמתו עלול להוות פגיעה בפרטיות שלו.

מה אומר החוק?

חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א-1981, קובע כי צילום אדם ברשות היחיד מהווה פגיעה בפרטיות. רשות היחיד היא כל מקום שאינו ברשות הרבים, כגון בית פרטי, דירה, משרד, חדר מלון, שירותים ציבוריים וכו’.

בנוסף, צילום אדם במקום ציבורי, כגון רחוב, פארק, תחנת רכבת או קניון, מהווה פגיעה בפרטיות אם הוא נעשה באופן נסתר או תוך התעלמות מרצון האדם להימנע מהצילום.

אם כך, מה לעשות אם רוצים לצלם אדם?

אם אתם רוצים לצלם אדם, חשוב לקבל את הסכמתו המפורשת. ניתן לעשות זאת באופן מילולי, באמצעות קריאה בקול “אני מצלם אותך”, או באופן לא מילולי, באמצעות תנועה של היד המורה על האדם שאתם רוצים לצלם.

במקרים מסוימים, ניתן להסתמך על הסכמה מכללא. לדוגמה, אם אתם מצטלמים עם קבוצה של אנשים, ניתן להניח כי הם מסכימים להיות מצולמים. עם זאת, חשוב לזכור כי הסכמה מכללא אינה חלה במקרים שבהם האדם נמצא במצב של חוסר מודעות או חוסר יכולת להסכים, כגון אם הוא ישן, שיכור או מטופל.

צילמתי אדם ללא רשות, מה הלאה?

אם אתם מצטלמים ללא רשות של אדם, הוא רשאי לתבוע אתכם בגין פגיעה בפרטיות. התביעה יכולה להסתיים בפיצוי כספי, בהסרת התמונה מהרשתות החברתיות ועוד.

טיפים לצילום בטוח ברשתות החברתיות

כדי להימנע מבעיות משפטיות, כדאי להקפיד על הטיפים הבאים בעת צילום אנשים אחרים ברשתות החברתיות:

  • תמיד בקשו את הסכמתו של האדם שאתם רוצים לצלם.
  • אם אתם מצטלמים עם קבוצה של אנשים, הסבירו להם שהם מוצגים בתמונה.
  • הימנעו מצילומים של אנשים במצבים אינטימיים או פוגעים.
  • אם אתם מצטלמים במקום ציבורי, הימנעו מצילומים של אנשים באופן נסתר או תוך התעלמות מרצונם להימנע מהצילום.

באמצעות הקפדה על הטיפים הללו, תוכלו להבטיח שהצילומים שלכם ברשתות החברתיות יהיו חוקיים ובטוחים.

כיצד עורך דין פשיטת רגל יכול לסייע לכם?

עורך דין פשיטת רגל אינו עוסק אך ורק בחדלות פירעון, ויכול לסייע ללקוחותיו במקרים רבים, ביניהם תביעות בגין פגיעה בפרטיות. לכן, אם אתם מאמינים שצילומים שלכם הועלו לרשתות החברתיות שלא בהסכמתכם וכן במידה שצילמתם אדם ללא הסכמתו והוא מעוניין לפתוח נגדכם בהליכים משפטיים, חשוב במיוחד לפנות לעורך דין על מנת לקבל סיוע משפטי מקצועי.