דף הבית » הכספים נטמעו ברכוש המשותף? מחצית מהם שייכים לבן הזוג
תוכן שיווקי

הכספים נטמעו ברכוש המשותף? מחצית מהם שייכים לבן הזוג

קרדיט לתמונה Freepik

בדונו בתביעת איזון משאבים בין בני זוג המצויים בהליכי גירושים, קבע בית המשפט לענייני משפחה באשדוד, בין היתר, כי כספי מענק מצה”ל אשר קיבלה האישה והועברו לצורך רכישת הדירה המשותפת, שייכים לצדדים באופן שווה ולכן יילקחו בחשבון במסגרת איזון המשאבים. עם זאת, כספים של קופת גמל שנפתחה על ידי אימה של האישה לפני נישואיה והועברו ישירות לחשבון האם, שייכים לאישה בלבד ואינם ניתנים לאיזון.

הצדדים פתרו את יתר המחלוקות ביניהם

בני הזוג היו נשואים כשנתיים ולהם ילדה משותפת אחת. בני הזוג הסתכסכו והחליטו להתגרש . האישה הגישה תביעת משמורת ומזונות קטינה וכן מאוחר יותר, אף תביעה רכושית והאיש הגיש תביעה למשמורת משותפת. באופן תמוה, המחלוקות הכספיות המתוארות במקרה זה, הין המחלוקות היחידות שנותרו לאחר מכירת הדירה, הרכב וסילוק המשכנתא שרבצה על הדירה) שכן, הצדדים כבר הגיעו ביניהם להסכמות בנוגע למזונות הקטינה ובעניין המשמורת עליה.

האישה טענה “זה שלי” והאיש טען “זה שלי”

האישה טענה כי בעת רכישת הדירה המשותפת ובהיותה יתומת צה”ל, קיבלה ממשרד הביטחון מענק לדירה בסכום של כ- 134,000₪ שהועבר ישירות לחשבון הקבלן בונה הדירה, זאת בנוסף להון הראשוני שלה שהעבירה גם לחשבון הקבלן בגין הדירה. לגרסת האישה, מאחר ומדובר בסכום ששולם לה מתוקף היותה יתומת צה”ל, הרי שיש להשיב סכום זה בשלמותו לידיה. לעניין קופת הגמל שאת תגמוליה מבקש האיש להשיב, טענה האישה כי מאחר ומדובר בקופת גמל שאימה פתחה לה עוד כשהייתה ילדה (הרבה טרם נישאה) ואת תגמוליה העבירה לאימה במלואם בהסכמת האיש, הרי שאין להשיב לאיש מחצית מסכום זה. מנגד טען האיש, כי מאחר וכספי המענק מצה”ל הועברו ישירות לחשבון הקבלן לטובת הדירה המשותפת, הרי שמדובר בכספים שנטעמו בחשבון המשותף של בני הזוג ולפיכך, זכאי הוא למחצית מהם. לגבי קופת הגמל טען האיש, כי האישה למעשה “הבריחה” את הכספים לחשבון אימה על מנת שהוא לא יוכל לקבל מחצית מהם, כפי שמגיע לו. עוד טען האיש, כי אם תתקבל טענת האישה לגבי המענק מצה”ל, הרי שגם הוא יהיה זכאי להשבת כספים ממקורות שונים שהפקיד לחשבון המשותף, כמו כספי פיצויים שקיבל וכמו הוצאות הוריו בגין חתונת הצדדים.

בית המשפט החליט – מה יוחרג מהכספים המשותפים ומה לא

החוק קובע – מסביר עו”ד ישי מויאל  – כי כל נכסי הצדדים יתחלקו באופן שווה בין הצדדים, למעט נכסים שהתקבלו במתנה או בירושה או גמלה או פיצוי אישי, אלא אם כן החליטו הצדדים אחרת במסגרת הסכם יחסי ממון.  האמור הינו בהנחה שאותם נכסים שלא ניתנים לחלוקה אכן נשמרו בהפרדה מרכוש המשותף (כמו למשל דירה שניתנה במתנה לאחד מבני הזוג ודמי השכירות בגינה מופקדים לחשבון נפרד של בן הזוג מקבל המתנה). ככל שכספים או נכסים או פירותיהם “התערבבו” ברכוש המשותף של בני הזוג, אזי לא ניתן להחריג אותם והם יהיו במסגרת האיזון הכולל בין בני הזוג. ולכן לעניין המענק מצה”ל שקיבלה האישה – מדובר בכספים שהועברו ישירות לחשבון הקבלן לצורך רכישת הדירה ומאחר ולא נערך כל הסכם לעניין כספים אלו, הרי שמדובר בכספים משותפים שיתחלקו באופן שווה בין האיש והאישה.

לעניין כספי קופת הגמל – פה הכספים הופרדו וכלל לא נטעמו ברכוש המשותף ולכן, הכספים שייכים לאישה ואין לכלול אותם באיזון בין בני הזוג.

“כסף יעוור עיני חכמים” הינו ביטוי הנכון שבעתיים בהליכי גירושים בין בני זוג. מחלוקות אשר טרם לסכסוך לא היו מגיעות לאוויר העולם כלל, מתעוררות היכן שרגשות כעס, נקמה ואגו שולטים ומקרה זה, כמו רבים ודומים, הינו רק דוגמא אחת לכך.

לקריאת פסק הדין המלא ראו:  41872-10-18.

קרדיט לתמונה Freepik