דף הבית » מעט מן הצדק: פיצוי של 160,000 ש”ח בגין אלימות במשפחה!
תוכן שיווקי

מעט מן הצדק: פיצוי של 160,000 ש”ח בגין אלימות במשפחה!

קרדיט לתמונה Freepik

בית המשפט לענייני משפחה בקריית שמונה , פסק סכום פיצוי כספי של 160,000₪ ועוד 15,000₪ בגין הוצאות משפט, לטובת אישה שתבעה את בעלה לשעבר בתביעה נזיקית, בגין נזקים פיזיים ונפשיים שנגרמו לה כתוצאה מהתעללות ואלימות של הבעל כלפיה במשך כ-36 (!) שנים.

מרבית הפיצוי, סכום של 150,000₪ נפסק לאישה בגין “כאב וסבל”, פגיעות נפשיות קשות ומתמשכות שהיו לשגרת יומה של האישה במשך כ-36 שנים. בית המשפט טען, כי סכום הפיצוי נועד אף להרתיע בני זוג מלנהוג באלימות האחד כלפי השני.

36 שנים של אלימות והתעללות!

התובעת והנתבע היו נשואים במשך כ-36 שנים, עד לגירושיהם זה מזו בשנת 2017. לבני הזוג נולדו שלושה ילדים (בגירים במועד התביעה). בין הצדדים התנהלו במשך שנים הליכים משפטיים שונים, כאשר במועד סמוך למועד גירושיהם, אף הוגש כנגד הבעל כתב אישום בגין תקיפת האישה – עבירה בה הודה הבעל ובגינה נגזרו עליו 8 חודשי מאסר על תנאי ופיצוי בסכום של 4,000₪ לאישה. האישה הגישה תביעה זו לבית המשפט ותבעה פיצוי של למעלה ממיליון ₪ מבעלה לשעבר, בגין הנזקים הפיזיים והנפשיים הקשים מנשוא אשר נגרמו לה במשך שנים כה רבות.

האם הבעל גרם בהתנהגותו האלימה והפוגענית נזקים לאישה בגינם הינה זכאית לפיצוי?

כמו בכל תביעה נזיקית, התחיל בית המשפט בבחינת השאלה האמורה, כלומר ובין היתר, האם נגרמו לאישה נזקים כאלה ואחרים? אילו הוראות חוק הפר הבעל שיכולות להקים לאישה את הזכות פיצויים ממנו?

בית המשפט שמע והאמין לעדות האישה, אשר העידה כי במשך כל השנים ספגה אלימות פיזית, מילולית ונפשית קשה מצד בעלה לשעבר. האישה תיארה בפרוטרוט בפני בית המשפט סיטואציות מחיי היומיום כמו למשל כיצד נהג בעלה שעבר להכות אותה גם כשהיו בחופשות משפחתיות.

בית המשפט אף קיבל את עדויותיהם של שלושת ילדיהם של בני הזוג, אשר העידו בצורה חד משמעית כיצד אביהם נהג להתעלל באימם התעללות קשה במשך שנים ארוכות וכיצד זה, היה לחיות בבית בו שלט הפחד מזעמו ומנחת ידו של האב.

בנוסף, נסמך בית המשפט אף על חוות דעת פסיכיאטרית של מומחה אשר מונה מטעם בית המשפט, אשר קבע כי לאישה נגרמה פוסט טראומה כתוצאה מהאלימות הקשה ובגינה נקבעו שיעורי נכות של 40% (!) נכות לצמיתות.

המומחה קבע, כי כתוצאה מהנזקים שנגרמו לאישה, נפגע אף תפקודה החברתי, האישי והנפשי – והמדובר הוא, בנזקים לכל החיים.

לאחר קביעת בית המשפט כי אכן לאישה נגרמו נזקים, קבע את שיעור הפיצויים באופן בו נפסק סכום של 160,000₪ (150,000 בעבור כאב וסכל ו-10,000₪ בעבור נזקים ממוניים) ובנוסף, פסק סכום של 15,000₪ הוצאות.

הבעל ניסה להצדיק מעשיו בטענה כי האישה בגדה בו ובשל מצבה הנפשי (!)

הבעל לשעבר טען, כי האישה בגדה בו בתחילת נישואיהם והוא החליט לסלוח לה, אך עצם בגידתה הביאה אותה למצוקה נפשית, אשר גרמה לה למעשה “להמציא” את כל האמור בתביעתה נגדו בגין האלימות.

כמובן, שבית המשפט דחה מכל וכל את טענות הבעל שגם כך לא הוכחו כלל ובנוסף, ציין בית המשפט כי אף בגידה (הגם שלא הייתה) אינה מצדיקה התעללות ואלימות כגון זו ובכלל ובייחוד, כאשר הוכח בפניו קשר ישיר בין התנהלות הנתבע לבין מצבה הנפשי הקשה של האישה.

למרות שאין בכל סכום כסף, כדי להשיב את האישה למקום בו הייתה יכולה להיות לולא ההתעללות והאלימות העזה שהופעלה כלפיה על יד בעלה לשעבר, עדיין ומאחר ותביעת האישה התקבלה ברובה על ידי בית המשפט, נראה כי הייתה צריכה לקבל פיצוי כספי גבוה יותר.

לקריאת פסק הדין המלא ראו: 48940-07-20.

קרדיט לתמונה Freepik