דף הבית » ביה”ד לעבודה הפך החלטת הביטוח הלאומי: העובד יוכר כנכה מעבודה, לאחר שהתגלה כי מנהל בכיר בחברת חשמל לא מסר אמת בעדותו
אזרחי

ביה”ד לעבודה הפך החלטת הביטוח הלאומי: העובד יוכר כנכה מעבודה, לאחר שהתגלה כי מנהל בכיר בחברת חשמל לא מסר אמת בעדותו

איך לבחור בעל מקצוע?

העובד עתיד לזכות בגמלה במיליוני שקלים בעקבות הניצחון המשפטי 
בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע פסק לאחרונה, כי עובד ותיק בחברת חשמל, שחלה במחלת ריאות קשה, יוכר כנפגע עבודה. בכך קיבל בית המשפט את התביעה שהגיש העובד נגד המוסד לביטוח לאומי (המל”ל), באמצעות עוה”ד דוד פייל וראובן אשקאנדזי ממשרד עורכי הדין פייל ושות’.
על פי התביעה, העובד (63), עבד בחברת החשמל מ-1980, תחילה כעובד רשת, ולאחר מכן, החל מ-1996, בתפקיד סגן מנהל עבודה. במסגרת עבודתו, עסק התובע בחיתוך ובהשחזה של כבלי חשמל, העשויים אלומיניום ונחושת. 


כתוצאה מכך שאף העובד חלקיקים ממתכות אלה שניתזו לכל עבר. במסגרת התביעה להכרה בנכות מעבודה, טענו עוה”ד פייל ואשקאנדזי, כי בעקבות החשיפה היומיומית לחלקיקי המתכת, חלה העובד במחלת ריאות קשה, פיברוזיס, שהחמירה והלכה, עד שנאלץ לעבור השתלת ריאה.
בתביעה נטען, כי הקשר הסיבתי בין עבודתו של התובע למחלתו הקשה עולה בבירור מהבדיקות שביצע, ולראיה – בביופסיה שנלקחה מריאותיו, נמצאו חלקיקי מתכת רבים. 


אולם כל אלה, לא שכנעו את פקידי התביעות במל”ל, שהחליטו לדחות את תביעת העובד. לכתב התביעה של העובד, שהוגש לביה”ד האזורי לעבודה בבאר שבע, צורפה חוות דעתו של פרופ’ מרדכי קרמר, מומחה למחלות ריאה, מחלות פנימיות וטיפול נמרץ נשימתי, מנהל מכון הריאה במרכז הרפואי רבין, וחבר ב’פורום רופאים’. 
פרופ’ קרמר קבע בחוות דעתו כי “מדובר בעובד, אשר נחשף במהלך עבודתו באופן רציף למתכות. בבדיקת ריאה נראו כמויות גדולות של תרכובות אלומיניום… הקשר בין מחלת הפיברוזיס שפיתח העובד לחשיפה למתכות ידועה בספרות הרפואית… לדעתי, יש להכיר בה כמחלת מקצוע”. 


המומחה העריך, כי הנכות ממנה סובל העובד עומדת על שיעור של 100 אחוזים לצמיתות. גם חוות דעתה של ד”ר יעל שוסטק, רופאה תעסוקתית,. ד”ר שוסטק קבעה אף היא, כי יש להכיר במחלת התובע כמחלת מקצוע. “הנ”ל עבר השתלה, והריאה שהוצאה נשלחה לבדיקות ונמצאו בה חלקיקים המכילים אלומיניום… נראה כי מדובר בזיהום תעשייתי”, קובעת ד”ר שוסטק.


מנגד וחרף כל אלה, טענו נציגי המל”ל, כי קיים ספק באשר לחשיפתו של התובע לחומרים המסוכנים. 
לטענת נציגי המל”ל, התובע, ששימש רוב שנותיו בתפקיד סגן מנהל, רק השגיח על העבודה מרחוק או ישב במשרד. “השפעת העבודה על הפגיעות, אף אם הייתה כזו, הינה פחותה בהרבה מהשפעת גורמים אחרים, כגון עישון”, כך נטען בכתב ההגנה.


שני עדים מטעם התביעה, שעבדו לצידו של התובע, כפרו בטענות אלו וציינו, כי התובע נחשף לחומרים המסוכנים ועבד איתם בפועל. מנגד, מנהל בכיר בחברת חשמל, שהעיד מטעם ההגנה, אישש תחילה את טענות המל”ל ואמר, כי התובע רק השגיח על העבודה מרחוק. אולם, בהמשך, בחקירה הנגדית אותה ניהלו עוה”ד פייל ואשקאנדזי, חזר בו העובד הבכיר מדבריו.


כתוצאה מכך, וכתוצאה מחוות הדעת של הרופאה שמינה בית הדין חזר המל”ל מעמדתו והודיע לבית המשפט, כי הוא מכיר בקשר הסיבתי בין מחלת התובע לעבודתו. השופט יוחנן כהן מבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע נתן להודעה זו של המל”ל תוקף של פסק דין וחייב את המוסד גם בהוצאות משפט.
לדברי עוה”ד פייל ואשקאנדזי, התובע, שיעמוד בקרוב בפני ועדות רפואיות, צפוי להכרה באחוזי נכות גבוהים, ובשל שכרו הגבוה לאורך השנים, גמלתו מהמל”ל צפויה לעלות על כ- 2 מיליון שקלים