דף הבית » ידועים בציבור או זוגיות שניה: מה ההבדל?
תוכן שיווקי

ידועים בציבור או זוגיות שניה: מה ההבדל?

קרדיט לתמונה Freepik

אתם כבר אחרי מערכת זוגית אחת שהסתיימה והתחלתם אחת נוספת. השאלה שעולה הרבה פעמים היא מהי ההכרה המשפטית במערכת היחסים הזו. הכרה זו משמעותית הן לקיום סדרים שונים כזוג והן בתהליך של פרידה.

כאשר זוג מוכר כידועים בציבור, בני הזוג זכאים להטבות שונות בדומה לזוגות נשואים. כך למשל, בהקשר להורות, בני הזוג יכולים אף לאמץ ילדים. בנוסף, מעמדם של ילדים ביולוגיים של בני זוג ידועים בציבור זהה למעמדם של ילדים לזוגות נשואים. מבחינה כלכלית, בני זוג ידועים בציבור זכאים לזכויות כלכליות דומות לזוגות נשואים, למעט נקודות הזיכוי ממס הכנסה המתייחסות לבן או בת הזוג. גם בפרידה של ידועים בציבור ישנו דמיון רב לזוגות נשואים. כך למשל, חלה על בני הזוג חזקת השיתוף, לפיה הרכוש שצברו במהלך מערכת היחסים שלהם – הוא רכוש משותף ויש לחלקו ביניהם. במאמר זה נסייע לכם להבין את המשמעות המשפטית של “ידועים בציבור” מול מערכת יחסים זוגית, ולשם כך נועצנו עם עורך דין ידועים בציבור עודד וולף .

ראשית, נתחיל מהגדרת המושג “ידועים בציבור”, שכן היא מהווה את הבסיס להמשך. הגדרת המושג “ידועים בציבור” לא מעוגנת בחוק, אך עדיין בעלת מעמד משפטי. קיימות שתי דרכים המאפשרות את ההכרה כידועים בציבור: האחת היא רישום בביטוח לאומי, והאחרת היא קבלת תעודת הצהרה על כך, מארגונים שונים כמו “משפחה חדשה”, ארגון “הויה” או מטעם התנועה הרפורמית.

שנית, חשוב לציין כי גם ללא רישום או תעודה ניתן להכריע בשאלה האם בני הזוג הם ידועים בציבור. הכרעה זו מתבססת על נסיבות חייהם. יש לבחון מספר תנאים כדי לאמת האם בני זוג נחשבים לידועים בציבור. תנאים אלו מתחשבים בסיטואציה הכוללת ולכן משתנים בהתאם לנסיבות של כל זוג. לדוגמה, תנאי ראשון הוא קיום של קשר זוגי, בעל אופי מחייב.

אין פרק זמן מינימאלי להגדרה זו, והבחינה היא לפי אופי מערכת היחסים של בני הזוג. אם בני הזוג מקיימים משק בית במשותף, זה יכול להצביע על מעמד של ידועים בציבור. בעבר תנאי זה נחשב הכרחי, אך כיום גם בני זוג המתגוררים בנפרד יכולים להיות תחת ההגדרה של ידועים בציבור. תנאי אחר הוא סממנים המציגים חיי זוגיות במשותף. כך למשל- בילוי משותף בחלק גדול מהזמן, היכרות עם החברים ובני המשפחה כבני זוג, תכנון תוכניות משותפות וכדומה.

אחרי שהצגנו את ההגדרה ואת התנאים הנדרשים, חשוב להציג את מי שנכלל תחת ההגדרה של ידועים בציבור. הגורם המבדל הראשון הוא שמדובר בבני זוג שאינם נשואים, אך מקיימים מערכת יחסים בדומה לזוגות נשואים.

 דהיינו, זוגות שהתחתנו בנישואים אזרחיים בחו”ל ולאחר מכן נרשמו בארץ – מעמדם הוא של זוג נשוי לכל דבר ועניין. חלק מהידועים בציבור נכללים תחת ההגדרה מבחירה, וחלקם כיוון שאין באפשרותם להתחתן בישראל. כך למשל, זוגות המעורבים מבחינה דתית, בני זוג ששניהם מאותו מין, אישה מסורבת גט או עגונה שלא ידוע מה עלה בגורל בעלה, כהן וגרושה, ממזרים ועוד. בפני בני זוג כאלה עומדות שתי חלופות: נישואים אזרחיים בחו”ל, או ידועים בציבור.

מבחינת השיקולים, חשוב להבין שהמעבר בין זוגיות כלשהי למעמד של ידועים בציבור הוא מעבר מחייב כמעט כמו נישואים. לצורך העניין, ידועים בציבור זכאים לרשת אחד את השני בדומה לזוגות נשואים. קיימת החרגה במידה ויש צוואה שמורה אחרת או אם אחד מבני הזוג היה נשוי לאדם אחר בזמן הפטירה. גם בנושא פרידה ישנן זכויות רבות במשותף בין ידועים בציבור לבני זוג נשואים. בנוגע לעניין המשמורת על הילדים ונושא מזונות ילדים – מתקיים דין זהה.

 בהקשר חלוקת רכוש, החוק דומה לבני זוג נשואים שמתגרשים, ומתקיים על בסיס חזקת השיתוף. כלומר, כל הנכסים (פיזיים או בזכויות) שנצברו במהלך החיים המשותפים של הזוג נמצאים בבעלות משותפת. חזקת השיתוף אינה אוטומטית במקרה זה ויש לעמוד בתנאים מסוימים על מנת שהיא תחול. בהתאם לנסיבות, בית המשפט לענייני משפחה יכול לקבל החלטה שהתקיים שיתוף חלקי או מלא בנכסים, גם אם היו בבעלות של אחד מבני הזוג.

לסיכום, המעבר מזוגיות למעמד של ידועים בציבור הינו פשוט לביצוע אך הוא מחייב כמעט כמו נישואים. לכן, יש להבין את ההשלכות שלו לעומק, ולהפעיל שיקול דעת בהתאם לסיטואציה. רצוי לפתוח את הדברים לשיח, ואף לגבות את מערכת היחסים בהסכמים שונים בליווי עורך דין במידה והדבר מתאים לכם.