דף הבית » מהפך! בית המשפט: כל הזוגות שנישאו ב”נישואי יוטה” בזום זכאים להירשם כנשואים
צרכנות

מהפך! בית המשפט: כל הזוגות שנישאו ב”נישואי יוטה” בזום זכאים להירשם כנשואים

מנכל חדוש - הרב עוד אורי רגב. קרדיט צילום: יח"צ

בית המשפט המנהלי בירושלים קיבל את עתירת עמותת חדו”ש – לחופש דת ושוויון וקבע כי על רשות האוכלוסין ומשרד הפנים לרשום כנשואים כל זוג אשר נישא במסגרת “נישואי יוטה”, נישואים הנערכים בהיוועדות חזותית מול עורך נישואין ביוטה ויכולים להיערך גם כששני בני הזוג בישראל. חדו”ש הגישה את העתירה בשם שמונה זוגות שנישאו בנישואי יוטה אך רשות האוכלוסין סירבה לרשמם כנשואים בהוראת שר הפנים דאז, הרב אריה דרעי, וכן בשמם של שני הרבנים ספקטור ולוינסקי מיוטה אשר ערכו טקסי נישואין מקוונים לזוגות ישראלים.
העתירה העקרונית הוגשה בחודש מרץ 2021 כאשר התברר כי הרב דרעי התערב בפעולת רשות האוכלוסין, לאחר שמספר זוגות שנישאו בנישואי יוטה נרשמו כנשואים, והורה לעצור את הרישום. הזוגות בשמם עתרה חדו”ש נגד השר, רשות האוכלוסין והיועץ המשפטי לממשלה, מייצגים את הקבוצות הרבות בישראל אשר בשל שליטת הרבנות הראשית על נישואי יהודים בישראל אינן יכולות להינשא כלל או שנכפה עליהן להינשא על פי מנהגי האורתודוכסיה. עד היום נישאו כבר כ-600 זוגות בנישואי יוטה, ורבים יותר יוכלו עתה להסתייע בערוץ זה לאחר שנמנעו מלעשות זאת ביודעם כי המדינה מסרבת לרשום את נישואיהם.
העתירה, שהוגשה על ידי היועץ המשפטי וסמנכ”ל חדו”ש, עו”ד שגיא אגמון, ומנכ”ל חדו”ש, הרב עו”ד אורי רגב, ביקשה לקבל פסק דין עקרוני הקובע כי סירוב הרשויות לרשום נישואין שנערכו באמצעות היוועדות חזותית אינו כדין, וסותר את הוראות החוק ופסיקת בית המשפט העליון המחייבות את רשות האוכלוסין לרשום תעודות נישואין מחו”ל. העתירה הדגישה את העובדה כי באופן עקבי, מאז שנות ה-60, דחה בית המשפט העליון את ניסיונותיו של משרד הפנים לסרב לרשום נישואין אזרחיים של ישראלים בחו”ל בניסיונו לחסום את דרכם של זוגות ישראלים לממש את זכותם לנישואין. פסק הדין הנוכחי בא בעקבות פסק דין שניתן על ידי בית המשפט המנהלי בלוד בחודש יולי בעניינם של שני בני זוג אשר רשות האוכלוסין סירבה לרשמם כנשואים. חשיבותו של פסק הדין הנוכחי, כאמור, היא בכך שהתבקש בו סעד עקרוני וכללי, אשר יחול על כלל הזוגות שנישאו או יינשאו בדרך זו. היועצת המשפטית לממשלה טרם החליטה אם לערער על פסק הדין.
בפסק הדין של השופט אברהם רובין נכתב כי ” העתירה שלפניי היא עתירה עקרונית – כללית, זאת בשונה מהעתירה בעניין בריל שאמנם העלתה נושא עקרוני, אך היא עסקה בעניינו של זוג קונקרטי. הנימוק לפיו לא ניתן לרשום בישראל נישואי יוטה שנערכו במתכונת המתוארת בעתירה, כיוון שמדובר בנישואין שנערכו בישראל, הוא נימוק שאיננו יכול לעמוד. אשר על כן, המשיבים ירשמו את דבר נישואיהם של אלו מבין העותרים שלפניי אשר הגישו בקשה לרישום נישואיהם, זאת אם וככל שאין מניעה חוקית אחרת לרשום את נישואיהם. חזקה על המשיבים כי ינהגו באופן שוויוני גם באלו מהעותרים שיגישו בעתיד בקשה לרישום נישואיהם, או באחרים שנישאו בנישואי יוטה כמתואר בעתירה, אשר יגישו בעתיד בקשה לרישום נישואיהם”.
לפיכך, פסק דין זה מאפשר לכל זוג שנישא בנישואי יוטה להירשם כנשוי באופן מיידי, בהיעדר מניעה אחרת לנישואין.
מנכ”ל חדו”ש, הרב עו”ד אורי רגב הגיב לפסיקה בסיפוק רב, והצביע על כך שפסיקתו העקרונית של השופט רובין יוצרת מציאות חדשה המקרבת את הציבור בישראל למימוש חירות הנישואין אשר הפוליטיקאים מימין, שמאל והמרכז מונעים ממנו מאז הקמת המדינה. “המציאות הפוליטית ערב הבחירות החמישיות בסבבי הבחירות הנוכחיים אינה מבשרת טובות לחופש הנישואין, והדבר אך מגביר את חשיבותו של פסק הדין החדש. המדובר בפריצת דרך הנהנית מתמיכה ברורה של רוב הציבור היהודי בישראל, המעוניין בחופש נישואין והכרה שווה של המדינה בכל סוגי הנישואין, כחלק ממימוש מלא של הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ושוויון. חדו”ש תמשיך להיאבק לקידום חירות הנישואין, ותפעל במישור המשפטי והציבורי לרישומם של כל הזוגות הממתינים לרישום או שינצלו את חלון ההזדמנויות שנפתח עתה ויינשאו בנישואי יוטה”.
רקע
מאז חודש אוקטובר 2020 נישאים זוגות ישראלים רבים (נכון להיום מדובר בכ-600 זוגות) באמצעות המסגרת החוקית שיצר מחוז יוטה בארה”ב לנישואין אזרחיים בהיוועדות מרחוק באמצעות הזום. רשות האוכלוסין בחנה את חוקיות הטקס כבר בסוף שנת 2020 והחליטה לרשום זוגות אלה כנשואים, זאת לאחר בחינת זכאותם ועל פי הכללים שנקבעו בחוק בפסיקת בית המשפט העליון ובנהלי רשות האוכלוסין עצמה. אולם למרות שהגורמים המקצועיים השתכנעו בחובתם לרשום הנישואין, הרי זמן קצר לאחר הפרסום התקשורתי בתקשורת החרדית והכללית התערב שר הפנים, הרב אריה דרעי, והורה לרשות להפסיק את הרישום. חדו”ש פנתה לרשויות וליועץ המשפטי לממשלה דאז בדרישה כי יפעלו בהתאם לחוק והפסיקה המחייבת את מדינת ישראל לרשום כל זוג כנשואים בהצגת תעודת נישואין רשמית של מדינה זרה ומאושרת בחותמת אפוסטיל, אך למרות זאת הרשויות מסרבות לרשום את הזוגות.
למרות הפסיקה העקבית של בית המשפט העליון שדחתה בכל פעם מזה כ-60 שנה את התנגדות משרד הפנים והורתה לרשום נישואין אזרחיים מחו”ל, גם כאשר אלה נעשו בעוד בני הזוג נמצאים בישראל ונישואיהם מתבצעים בחו”ל על בסיס יפוי כח, או בקונסוליה זרה בתל אביב, הרי בלחצו של שר הפנים דאז ובהסכמתו של היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אביחי מנדלבליט, ניסתה המדינה להעלות נימוק חדש להתנגדותה. הפעם טענו, ללא כל אסמכתא משפטית ותוך המצאת מבחן חדש שאין לו בסיס בפסיקה או בחוק. לטענתם, למרות שתעודת הנישואין הוצאה על ידי מדינת יוטה ועל פי חוקיה, ולמרות שעורך הנישואין נמצא ביוטה, הרי לדעתה של רשות האוכלוסין יש לראות את הנישואין כאילו נערכו בישראל ולא ביוטה, ולפיכך אין לרשמם כיון שלא נערכו על פי דין תורה ברבנות. הן השופטת פינק בבית המשפט המנהלי בלוד והן השופט רובין בבית המשפט המנהלי בירושלים בפסק דינו העקרוני אמש דחו את טענת המדינה.
אפשרות הנישואין האזרחיים ביוטה באמצעות היוועדות מרחוק הפכה להיות חשובה במיוחד עבור זוגות ישראלים, לאחר שמגיפת הקורונה מנעה במשך תקופה ארוכה את האפשרות של זוגות לצאת ולהינשא בחו”ל. על פי עתירתה של חדו”ש עצירת רישום הזוגות גורמת לפגיעה קשה לא רק בזכותם המשפטית של זוגות אלה לנישואין, אלא פגעה גם בהשלכות חיוניות ורגישות הנובעות מן הנישואין כדוגמת מעמדם של בני הזוג לצורך טיפולי פוריות, הורות משותפת של זוגות מקהילת הלהט”ב, פקיעת אשרת שהיה ועבודה של בן זוג ועוד.
להערכת חדו”ש יש בישראל למעלה מ-600,000 אזרחים אשר מונופול הרבנות הראשית על הנישואין של יהודים מונע מהם להינשא בישראל, ועוד למעלה ממיליון אשר על פי סקרי חדו”ש היו מעדיפים להינשא מחוץ לרבנות הראשית אם הדבר היה בידם. בסקר מדד הדת והמדינה 2022 שפרסמה חדו”ש כמדי שנה בערב ראש השנה, נמצא כי רק 17%, למשל, מן הציבור היהודי החילוני היו מעדיפים להינשא ברבנות אם היתה להם אפשרות בחירה, בעוד 56% היו מעדיפים נישואין אזרחיים. בתשובה לשאלה בדבר נישואי יוטה הביעו 85% מן הציבור החילוני תמיכה בהכרה בהם. הזוגות השותפים לעתירתה של חדו”ש מייצגים את קבוצות שונות של הזוגות הפונים לנישואי יוטה: זוגות מקהילת הלהט”ב, זוגות שהרבנות אינה מוכנה להשיא בשל מגבלות ההלכה האורתודוכסית [למשל כהן וגרושה], זוגות בהם אחד או שני בני הזוג אינם מוכרים כיהודים על ידי הרבנות וזוגות אשר מסרבים להינשא ברבנות הראשית מטעמים מצפוניים וערכיים.
לחדו”ש יש שתי עתירות מנהליות נוספות לרישום נישואי יוטה התלויות ועומדות בבתי המשפט, יש לקוות שהמדינה תפנים את פסק הדין הנוכחי, תיישם אותו ותרשום מיידית את שאר הזוגות הרבים הממתינים לרישום, ושהיועצת המשפטית לממשלה תודיע שלא תאשר לערער על פסקי הדין האלה לבית המשפט העליון, באופן שיפתח פרק נוסף וארוך של התדיינות משפטית והמשך הפגיעה בחירויות הפרט.