דף הבית » אייל עופר ינצח את הלנה רובינשטיין?
צרכנות

אייל עופר ינצח את הלנה רובינשטיין?

מפגינים למען הלנה - קרדיט המטה להצלת הלנה

המאבק על הדרת נשים מהמרחב הציבורי הגיע לבית המשפט: “לא ניתן למחוק נשים”

בית המשפט לעניינים מנהליים קבע הבוקר דיון נוסף בסוגיית עתיד שמו של בית הלנה רובינשטיין והפציר בשני הצדדים להגיע לפשרה.

לעתירה, שמובילה עו”ד מיקי רויטמן, הצטרפו עשרות מפגינות מחופשות לשופטת בית המשפט העליון האמריקני רות ביידר גינזבורג שידועה כלוחמת על זכויות נשים

בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב-יפו דן היום, שלישי, בעתירה של עו”ד מיקי רויטמן ועותרים נוספים כנגד עיריית תל-אביב, מוזיאון תל-אביב וקרן איל ומרילין עופר. העתירה יוצאת כנגד החוזה של איל עופר עם מוזיאון ת”א ועיריית ת”א, לפיו שמה של הלנה רובינשטיין על ביתן המוזיאון שסייעה בהקמתו, יימחק ויושם במקומו שמו של איל עופר. זאת, בתמורה לסכום של 5 מיליון דולרים בלבד.

״העותרים יוצאים כנגד החוזה של איל עופר עם עיריית ת”א ומוזיאון ת”א. לפי העותרים, העירייה התקשרה חוזית עם איל עופר ללא עמידה בנהלים ועל ידי הטעיית הציבור בנוגע להנצחתה של החנה רובינשטיין ז״ל.״

בנוסף, עיריית ת”א לא פרסמה ברבים את החוזה שלה עם הלנה רובינשטיין המסדיר את הנצחתה ותרומותיה למוזיאון. חוזה זה גם לא הוצג בפני חברי מועצת העיר או בפני בית המשפט, כפי שדרשו העותרים.

מיקי רויטמן. קרדיט: יח”צ

עו”ד מיקי רויטמן, מובילת העתירה, אמרה כי “עיריית ת”א לא עשתה את המאמץ הנדרש להשאיר את נוכחותה של הלנה רובינשטיין במרחב הציבורי. הסרת שמה של הלנה רובינשטיין, שהייתה תורמת נדיבה ואישה מעוררת השראה, הוא מהלך נוסף של הדרת נשים מהמרחב הציבורי בישראל בכלל ובתל אביב פרט. מבדיקה שערכנו, יש בתל אביב כ-70 רחובות על שם נשים לעומת כ-1,100 רחובות על שם גברים – 6% בלבד. המצב הנוכחי הוא מצב בלתי נסבל שבו נערות ונשים צעירות לא פוגשות כמעט בכלל נשים שמונצחות במרחב הציבורי. הסרת שמה של הלנה רובינשטיין היא חלק מהמגמה המסוכנת הזו שאנו מעוניינות למנוע. לא ניתן למחוק נשים מהמרחב הציבורי”.

לבית המשפט הגיעו עשרות מפגינות מחופשות לשופטת בית המשפט העליון האמריקאי – רות ביידר גינזבורג, להפגנה נגד עיריית ת”א ומוזיאון ת”א המדירים נשים מהמרחב הציבורי. זאת, תחת הסיסמא: אנחנו לא שקופות – we are not invisible ו”עופר, ת”א לא למכירה” ו”לא מוחקים את הלנה”. בפעם הראשונה, כידוע לנו, מלא בית המשפט הישראלי בקהל מחופש. עו”ד רויטמן הוסיפה כי “המפגינות התחפשו לרות ביידר גינזבורג שהיתה ממובילות המאבק בארה”ב לשוויון לנשים במשך כל חייה כעורכת דין ושופטת עליונה”.

שופט בית המשפט המחוזי, סגן הנשיא ארז יקואל, ביקש מהצדדים להגיע לפשרה וקבע דיון ובו הוא מקווה כי לפני הדיון הצדדים יגיעו לפשרה. כבוד השופט יקואל אמר כי “יש לשקול אפשרות לגיבוש מתווה מוסכם על הצדדים. אפשר לנצל את ההזדמנות שנקרתה כאן, לראות האם אפשר לגבש משהו אחר. יצירתיות היא שם המשחק. יש את מיטב המוחות במשחק. צריך לראות מה אפשר לעשות ביצירתיות. עלינו לדון במרחב הציבורי היקר לכולנו כאן. האם אפשר לקדם את הייצוג הנשי במרחב הציבורי, שחסר. השאלה היא מה אפשר לעשות בכל העניין של ערכים, אינטרסים ועמדות”.