דף הבית » הודעה למועמד /מועמדת לעבודה על תוצאות הליך המיון
צרכנות

הודעה למועמד /מועמדת לעבודה על תוצאות הליך המיון

קרדיט תמונה: FREEPIK

מעסיקים רבים נוהגים לזמן מועמדים לראיון עבודה ולאחר קבלת המועמד או המועמדת המתאימים הם עוצרים את התהליך ממשיכים בשגרת העבודה תוך התעלמות מכל אלו הממתינים בביתם לתשובה.

ובכן, התנהלות זו לא מכבדת את המעסיקים ולא את כל המועמדים אשר זומנו לראיון או למבחן מיון ולא התקבלו – הדרך הנכונה היא להודיע למועמדים אלו על סיום תהליך המיון ועל התוצאה מבחינתם, שהם לא התקבלו לעבודה (מי שזכה להתקבל ככל הנראה יקבל את ההודעה מיידית).

יש מעסיקים ומחפשי עבודה אשר עדיין לא יודעים ולא מכירים, אבל ישנה חובה בחוק להודיע למחפש או מחפשת עבודה שהם לא התקבלו למשרה אליה התמודדו ואף נקבע כי מעסיק שלא יעמוד בתנאים עלול לשלם פיצוי למחפשי העבודה שיתבעו ללא הוכחת נזק.

באופן כללי אנחנו חושבים שיש חובה מוסרית להודיע למועמד או מועמדת אשר הגישו מועמדות למשרה ע״י מענה למודעת דרושים או בכל דרך אחרת והתמודדו על תפקיד כלשהו אליו לא התקבלו, החובה היא חובה מוסרית כחברה מתפקדת מעבר להיותה חובה חוקית אשר חלה במקרים מסוימים עליהם נפרט בהמשך.

התנאים המחייבים מעסיק לדווח למחפשי עבודה שהגישו מועמדות למשרה על העובדה שהם לא התקבלו הם:

במקום עבודה בו יש 25 עובדים ומעלה – המעסיק חייב למסור למועמד שהשתתף במבחן מיון או ראיון עבודה הודעה בכתב על התקדמות הליכי המיון או על אי קבלתו.

מעסיק חייב למסור למועמד או מועמדת אשר השתתפו בתהליכי מיון לעבודה (ראיון עבודה או מבחן מיון), הודעה בכתב על התקדמות תהליכי המיון או על אי קבלה לעבודה. כמו כן, מועמד או מועמדת לעבודה אשר עברו מבחני מיון והתאמה זכאים על פי חוק לעיין בחוות הדעת אשר נכתבה עליהם במכון המיון (מידע נוסף: סעיף 3א לחוק הודעה לעובד).

מי זכאי לקבל הודעה על אי-קבלה לעבודה?

  • המועמד או המועמדת השתתפו בהליכי מיון אשר כוללים ראיון עבודה או מבחן מיון (גם אם נערכו בטלפון).
  • משך העבודה המוצעת עולה על 30 ימים (לא מדובר בעבודה זמנית).
  • העבודה המוצעת אינה בענף ההסעדה.
  • העבודה המוצעת היא במקום עבודה אשר מעסיק מעל 25 עובדים.

על המעסיק חלה חובה לשלוח למועמד /מועמדת הודעה בכתב.

ניתן לשלוח את ההודעה גם באמצעים אלקטרוניים או טכנולוגיים אחרים: מייל, SMS, וואטספ וכד.

ההודעה צריכה לכלול את הפרטים הבאים:

  • שם המעסיק.
  • שם המועמד /מועמדת לעבודה.
  • מועד תחילת הליכי המיון לעבודה (ראיון עבודה או מבחן מיון).
  • שם הגוף שעורך את הליכי המיון (אם לא מדובר במעסיק עצמו)
  • התפקיד אשר לגביו נערך תהליך המיון.
  • שמו של שולח/ת ההודעה מטעם המעסיק ותפקידו.
  • מידע על התקדמותו של הליך המיון (במקרה שעדיין לא התקבלה החלטה על קבלתו או על אי קבלה של המועמד /מועמדת), או הודעה על אי קבלה של המועמד /מועמדת (אם התקבלה החלטה).

המעסיק חייב על פי חוק למסור למועמדים אשר נמצאים בתהליך מיון הודעה על התקדמות הליכי המיון לעבודה לפחות אחת לחודשיים מיום תחילת השתתפותו של המועמד /מועמדת.

על המעסיק למסור למועמד /מועמדת שלא התקבלו לעבודה הודעה על אי קבלה בתוך 14 ימים מקסימום מהיום שבו אדם אחר התקבל לעבודה שלגביה נערכו הליכי המיון.

אם המעסיק הפר את חובתו למסור למועמד /מועמדת הודעה על תוצאות הליך המיון לעבודה, המועמד /מועמדת רשאים להגיש נגדו תביעה לבית הדין האזורי לעבודה, כאשר בית הדין רשאי לפסוק פיצויים לטובת המועמד, גם אם לא נגרם למועמד נזק כספי.

חשוב לדעת לפני שמתחילים להשחיז את החרבות

מועמד או מועמדת אשר הגישו קורות חיים או הציעו את עצמם לעבודה בדרך אחרת ולא השתתפו בהליכי המיון כלשהם כמו ראיון עבודה או מבחן מיון אצל המעסיק או מי מטעמו, אינם זכאים על פי חוק (אבל לדעתנו כן זכאים מוסרית) לקבל הודעות על התקדמות הליכי המיון או על אי קבלתם, ועל המעסיק אין חובה לשלוח הודעות.

אין חובה למסור הודעה למועמד כאשר העבודה המוצעת היא בתחום ההסעדה או כאשר משך העבודה המוצעת אינו עולה על 30 יום, או כאמור כאשר המועמד שהציע את מועמדותו לא השתתף בראיון עבודה או במבחן מיון.

למען הסר ספק, לוח אתר ״מובטל״ דרושים פועל בשוק העבודה הישראלי משנת 2000, ככזה יש לנו היכרות עמוקה עם מחפשי עבודה בכל התחומים ומכל הארץ, תהליך חיפוש העבודה מלווה בחוסר ביטחון כלכלי וחוסר ודאות רבה, הוגן ומכובד יהיה למעסיק לעדכן כל מועמד וכל מועמדת אשר הגישו מועמדות על מצב המשרה ועל מצבם בתהליך.

פעולה זו תכבד את המעסיק ואת המועמד ותהיה הדבר הנכון לעשות מכל הבחינות.

קישור לחוק: מסירת הודעות למועמד לעבודה