דף הבית » זה הזמן להיאבק בסטיגמות
צרכנות

זה הזמן להיאבק בסטיגמות

זיו מגור. תמונה באדיבות אלומות אור

מקרה נוסף של תקיפת צעיר עם אוטיזם התרחשה השבוע, הצעיר שהותקף באלימות רק על עצם היותו אדם עם מוגבלות התחנן לעזרה ואיש לא עזר לו. יש להיאבק בתופעה באמצעות יצירת היכרות והבנה הדדית, קידום מודעות, התאמות והנגשות נדרשות, מבלי לנסות לתקן האחד את גישתו ותפיסת עולמו של האחר

בתחילת השבוע (א’) התרחש מקרה קשה בפתח תקווה, שם צעיר בן 22 עם אוטיזם שנסע באוטובוס, הותקף על ידי אדם זר רק על עצם היותו אדם עם מוגבלות. התקיפה החמורה כללה דחיפות, צעקות, בעיטות ואף השלכת לבנה על הצעיר, שהתחנן לעזרה. מעבר למקרה התקיפה האלים, עדים שהיו על האוטובוס וברחוב צפו במתרחש ולא עשו דבר. לאחרונה גוברת התופעה המטרידה, ויותר ויותר צעירים עם מוגבלות מקבלים יחס מזלזל הכולל בריונות ואף מתקפות אלימות על לא עוול בכפם, אשר נובעות, לא אחת, מדעות קדומות ופחד.

זיו מגור, מנכ”ל ארגון אלומות אור הוא עו”ד, בעל תואר שני במשפטים עם התמחות במשפט ומוגבלויות. בעבר עו”ד מגור עבד בג’וינט, שם ניהל והוביל את תחום הדיור העצמאי לאנשים עם מוגבלות, את נושא הזדקנותם של אנשים עם מוגבלות ואת תכנית “תקצוב אישי-שירות מכוון אדם”- תכנית המבססת את השיטה למתן מענים לאנשים עם מוגבלות בישראל על צרכיו ורצונותיו של האדם ולא על סוג מוגבלותו. בנוסף, היה אחראי על התכנית להנגשת שירותים משפטיים לאנשים עם מוגבלות בשיתוף משרד המשפטים. לפני כן, ניהל עו”ד מגור את האגף לקידום זכויות באלו”ט.

עו״ד זיו מגור, מנכ״ל אלומות אור: “ללא שינוי שיתחיל בגילים מוקדמים ככל הניתן, שינוי שבבסיסו עומד החינוך, המודעות והכרה מטעם צעירים מהחינוך הכללי את התלמידים המקבלים את שירותי החינוך המיוחד – דרך פעילויות ואינטראקציות משותפות, לא נצליח לשנות את התפיסות השגויות והסטיגמות הרווחות בחברה, ונמשיך לראות עוד ועוד מקרים כמו זה. תפקידנו כחברה להיות סובלניים, לקבל ולהכיל את השונה, את עולמו, להכיר ולכבד, וכמובן להציע עזרה ולסייע לאנשים במצוקה.”

“ארגון אלומות אור”, מוסיף עו”ד זיו מגור, “פועל לקדם את זכויותיהם של תלמידיו (ובהמשך כבוגרים) בתוך כל בתי הספר בהם הוא פועל. הארגון פועל לקדם חיים שוויוניים בהתאם לעקרונות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ”ח-1998 ומכוח סעיף 24 לאמנה הבינלאומית לאנשים עם מוגבלות (הזכות לחינוך) אשר אושררה על ידי מדינת ישראל ב- 2012.”

“את החובה לפעול באופן אקטיבי על מדינת ישראל, לקח ארגון אלומות אור בשתי ידיים ופועל ליישם את קידום המצוינות בחינוך המיוחד, תוך קידום פעילויות משותפות בין תלמידי החינוך המקבלים שירותי חינוך כללי לבין תלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד, וזאת במסגרת שמונת בתי הספר על שם בנימין רוטמן בהם פועל הארגון ברחבי הארץ.”

“שלושה מתוך בתי הספר של אשכול אלומות אור על שם בנימין רוטמן, פועלים בתוך כפרי נוער הכוללים בתוכם מגוון רחב של אוכלוסיות. כפר הנוער כדורי כולל בתוכו את בית הספר בנימין רוטמן כדורי לתלמידים על הספקטרום האוטיסטי לצד בית הספר כדורי לתלמידי החינוך הכללי, תלמידי פנימייה ועוד. כך גם בכפר הנוער אשל הנשיא ובחוות הנוער הציוני בירושלים. התלמידים לומדים יחד, מטיילים יחד, אוכלים יחד בחדר האוכל ומקיימים אינטראקציות שונות ומגוונות לאורך שעות הלימודים וההפסקות, ההיכרות ההדדית מסייעת רבות לקירוב ולניפוץ הסטיגמות הרווחות בחברה.”

“יתר על-כן, ארגון אלומות אור פועל לאור התפיסה החברתית למוגבלות, הרואה את האדם במרכז ולא את מוגבלותו. התפיסה שלנו, לאורה אנו פועלים, מסתכלת על כל תלמיד כאדם עם רצונות וצרכים

ואלו האחרונים הם אלו המובילים את בחירותיו, באמצעות מענה של “חליפה אישית”, המותאם לכל תלמיד וכך יתאפשר לו לחיות חיים ראויים, איכותיים, בכבוד ובהתאם לבחירותיו.”

“עקרונות הגישה המלווים את ארגון אלומות אור בעשייה היומיומית, קיבלו חיזוק ביום 28.6.2022, עת עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת חוק “שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשע”ב-2022”, המפרט בדברי ההסבר להצעת החוק, את הצורך בהגברת הבחירה האישית, הגדלת מגוון האפשרויות לבחור מתוכם וכמובן ביטוי משמעותי לרצונותיו ולבחירותיו של האדם עם המוגבלות. “

״המקרה הקשה שהתרחש בתחילת השבוע בפתח תקווה מעורר שני תמרורי אזהרה – לצד העובדה שהמקרה מהווה עוד דוגמא לכך שתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים ובפרט תלמידים עם אוטיזם מהווים, לא אחת, מטרה למקרי בריונות, האירוע מעורר תהיות מדוע לא ניגש אף אזרח לסייע לצעיר עם האוטיזם במשך דקות ארוכות. לצד שאלות ערכיות שעלינו כחברה לשאול עצמנו ביחס לאי הושטת הסיוע לאדם במצוקה (במקרה שלנו, צעיר עם מוגבלות) עלינו לזכור שיש חובה חוקית המוטלת עלינו לסייע במקרים מאין אלו – “חוק לא תעמוד על דם רעך, התשנ”ח-1998.”

“יש להיאבק בתופעה באמצעות יצירת היכרות והבנה הדדית, קידום מודעות, התאמות והנגשות נדרשות, מבלי לנסות לתקן האחד את גישתו ותפיסת עולמו של האחר. רק כך נוכל להוביל להפחתת סטיגמות וצמצום פערים חברתיים, שיימנעו את המקרה הבא. ארגון אלומות אור ימשיך לקדם את הנושא החשוב בכל האמצעים העומדים לרשותו, כפי שהוא עושה כבר כיום.״